Kötülük; bir adımda, kolayca aşabileceğimiz bir eşik midir? Yoksa doğuştan gelen bir haslet, kişiyi tutsak eden bir miras mıdır?
Peki insanlık olarak hızla sürüklendiğimiz yıkımın önüne geçmek mümkün mü?
Kötülüğün alametlerinin izini süren bir Rus bilim insanı, yörüngedeki uzay istasyonunda yaptığı keşifle dünyayı değiştireceğini umar. Kendisine Kozmik Keşiş Filofey adını veren Andrey Krıltsov; uzayda kötülüğün genetik kodlarını çözerken, yeryüzünde ise ünlü fütürolog Robert Bork’un trajik kaderine istemeden de olsa yön verecektir. Her biri kendi kaçınılmaz kıyametine sürüklenen milyonlarca insanın neden olduğu trajedilere sahne olan; iyiliğin kötülüğe mağlup edildiği, umudun günden güne azaldığı bir dünyada Filofey’in keşfi bizleri kurtarmaya yetecek mi? Yoksa insanlık, kendi kötülüğü ile yüzleşme fırsatını bencilce harcayacak mı?
Büyük Kırgız yazar Cengiz Aytmatov, bilimkurgu unsurlarını ustaca kullandığı romanı Kassandra Damgası’nda insanlığın akıbeti ve kötülüğün doğası üzerine cevaplaması güç sorular sorarken; hırsları, tutkuları, zaafları ve erdemleriyle insanı, yani bizleri anlatıyor.
Kassandra damgası ne anlatıyor?
Kasandra Damgası onun hümanizmi savunduğu romanlarından biridir. Insanlık kötülük içindedir. Kasandra Damgası bu kötülüklerin düzeltilmesi için ilahi bir işarettir. Bu romanda insanların ilahi işaret karşısında kötülük düzenini koruma çabaları anlatılmaktadır.
Cengiz Aytmatov’un eserlerinde beşeri değerlerin yanında milli, dini ve Kırgız folkloruna ait unsurlar yoğun olarak görülmektedir. Onun hikâye ve romanları Kırgız coğrafyasında açan yaban gülleri gibidir. Toprak millîdir, ancak gülleri evrenseldir. Aytmatov, Kassandra Damgası adlı eserinde Kırgızlık ve millilik konularının çok ötesinde, evrensel bir hikâye ortaya koymuştur. Biz, Kassandra Damgası’ nın ayak seslerini Aytmatov’un Dişi Kurdun Rüyaları ve Gün Olur Asra Bedel adlı romanlarında duyabilmekteyiz. Yazar, Dişi Kurdun Rüyaları’nda insanın robotlaştırılmak istenmesini şöyle ifade etmektedir: “Ne biçim insanlar bunlar? Ne biçim yönetimdir bu? Toylarda nasıl güleceğimize, cenaze törenlerinde nasıl ağlayacağımıza bile karışıyorlar.”1 Gün Olur Asra Bedel isimli romanında ise Sabitcan şöyle konuşur: “Hiç kimse, hiçbir şey taşımayacak üzerinde. Đstersen sokakta çırılçıplak dolaş, biotok (canlı akım) denen telsiz ya da radyo dalgaları seni yine bulacak ve bilincine aralıksız olarak tesir edecek. O dalgalardan kimse kaçıp kurtulamayacak. Đnsan ancak merkezden verilen programa göre hareket edebilecek. Keyfince yaşadığını, dilediğince hareket ettiğini sanacak ama aslında her şeyi, aldığı nefesi bile yukarıdan verilen programa uygun olacak. Oradan ayarlanacak her şey… Đnsanın her davranışı, her işi bütün düşünceleri ve istekleri, her şey, önceden tespit edilecek.” 2 Yine aynı kitapta Aytmatov, insanlığa büyük bir medeniyet getirebilecek olan uzaylıların kendileriyle temas kurma isteğini Amerikan ve Rus yetkililerine reddettirir. Böyle bir uygarlığı kendileri için zararlı gören Rus, Amerikan ortaklığı, dünyanın etrafını şeffaf, manyetik bir alanla kaplayarak bu irtibatı ebediyen keserler. Dişi Kurdun Rüyaları ve Gün Olur Asra Bedel adlı eserlerde, insanları tasallutu altına alıp, onları mankurtlaştırmaya çalışan, onların kendi hayatlarını yaşamalarına izin vermeyen bir gücün tenkidi ön plandadır. Yıllar önce yaptığı bir konuşmasında Aytmatov; “Bugün her birimizin robot veya insan olmak mecburiyetiyle karşı karşıya olduğumuzu” belirtmiştir.3 Kassandra Damgası, Aytmatov’un Dişi Kurdun Rüyaları ve Gün Olur Asra Bedel adlı romanlarında geliştirdiği bir teorinin, açık ve net savunuluşudur. Kassandra, Yunan Mitolojisinde Piriam ve Hekuba’nın kızı ve kehanetlerine hiç kimsenin inanmadığı bir kadın kahin olarak bilinmektedir. Kassandra’nın aşkını kazanmak isteyen Apollon, ona yüksek kehanet yeteneği bahşeder. Fakat Kassandra onun teklifini reddeder. Apollon da buna cevap olarak Kassandra’nın doğru kehanetlerini hiç kimsenin ciddiye almamasını sağlar.4 Roman, ilk bölümün başında Eklesiast’dan yapılan bir alıntıyla âdeta özetlenmektedir: “Henüz dünyaya gelmemiş olan veya bu gün aydınlığında işlenen kötülükleri görmeyen kişi, yaşayan ve gören kişiden daha bahtiyardır.”5 Kitabın ilk baskısının iç kapak yazısında ise eserin âdeta yazılış sebebi ortaya koyulur: “Kassandra Damgası romanı, okuyucuyu alışılagelmiş düşüncelerin dışına çıkarıyor, şaşırtıyor ve hatta onu ikilemde bırakıyor. Bu, kötülüğün, suçların, despotizmin, insaniyetsizliğin bu gün ekilen tohumlarının ne denli korkunç sonuçlara yol açabileceğini gösteren küresel değişmelerin ve sistemli düşünmenin edebiyatıdır.”
KASSANDRA DAMGASI ROMANININ TAHLİLİ
Eser, Rus bilim adamı Andrey Kriltsov’un (kendisini uzay rahibi Filofey olarak adlandırmaktadır) Roma Papa’sına göndermiş olduğu bir mektubun Amerika’da, Tribün gazetesinde yayınlanmasıyla başlamaktadır. Rahip Filofey uzayda bilim istasyonlarından birinde inzivaya çekilmiş halde yaşayan, dünyaya dönmeyi reddeden bir Rus astronotudur.
Filofey’in mektupta belirttiğine göre, ana rahmindeki ilk haftalarında, insan embriyonu, hayatta kendini bekleyenleri hissetme ve bu kadere tepki gösterme yeteneğine sahiptir. Eğer bu tepki olumsuzsa, embriyonlar doğuma karşı koymaktadırlar. Filofey, doğuma olumsuz tepki gösteren embriyonların gönderdiği işareti bulmuştur. Bu embriyonları taşıyan kadının alnında küçük benekler oluşmaktadır. Bu beneklere, “Kassandra Damgası”, olumsuz sinyaller gönderen embriyonlara ise,”Kassandra embriyonu” adını vermiştir. Đnsan embriyonu, gebeliğin ilk haftalarında kendi geleceğine tepki göstererek tehlike işareti göndermektedir. Daha sonra cenin zamanla kendi kaderine boyun eğer ve işaret kaybolur. Bu işaret insan nesli boyunca mevcuttur. Ancak bu işaretin anlamını keşfeden Filofey, işaretin daha belirgin olarak görülebilmesi için uzaydan yere keşif ışınları göndermektedir. Filofey, Kassandra embriyonlarının ilahi bir sevk ile vermek istedikleri mesajı şöyle özetlemektedir: “Karar verme şansım olsaydı, hiç doğmamayı tercih ederdim. Sorgunuza - keşif ışınlarına- cevap olarak gönderdiğim sinyali; beni, dolayısıyla da yakınlarımı, gelecekte bekleyen felaketten, acıların işareti olarak kabul edebilirsiniz. Bu sinyali çözebildiğiniz takdirde şunları bilmenizi isterim: Ben Kassandra embriyonu hiç doğmadan, hiç kimseye fazla acı vermeden yok olmak istiyorum… Ben yaşamak istemiyorum… Ben Kassandra embriyonu, doğmak istemiyorum, istemiyorum, istemiyorum…”7 Đstatistiklere göre Kassandra embriyonlarının sayısı gün geçtikçe artmaktadır. Filofey, insanlığın bu olaydan ders almasını istemektedir. Filofey’e göre insan nesli yavaş yavaş mahvolmaktadır. Bir düşünce cehennemi içinde yaşanmaktadır. Yeryüzünde mutluluk yoktur. “Bu olay, sadece felaket değil, insan neslinin gelecek tekâmül yolunu anlamamız için Tanrı’nın gönderdiği yeni bir imtihandır. Kassandra embriyonlarının sayısı durmadan çoğalmaktadır. Bunun da sebebi, dünyanın bilinçaltında, insanın günlük yaşamının ahlaksızlığı ve meş’umluğu hissinin durmadan artmasıdır.”8 7 Cengiz Aytmatov, Kassandra Damgası , s. 27 8 Cengiz Aytmatov, Kassandra Damgası, Kassandra embriyonları oldukça hassas sezgi gücüne sahiptirler. Yaşanan dönemi çok iyi hissederler. Onları anlamak içimizde ve dışımızda kurduğumuz kendi dünyamızın anlaşılmasıdır. Bugün insanlık; “açlık, kenar mahalleler, hastalıklar ve bunların içinde AIDS, savaşlar, ekonomik krizler, sosyal patlamalar, cânilik, fuhuş, uyuşturucu bağımlılığı ve uyuşturucu mafyası, milletler arasındaki çatışmalar, ırkçılık, ekolojik ve enerjik felaketler, nükleer denemeler, kara delikler v.s. v.s.”9 gibi tehlikelerle karşı karşıyadır. Her doğan çocuk bu felaketlerin üstüne doğmaktadır. Tüm bunlar sonradan çıkan kötülüklerdir. Đnsanlar tarafından yapılmışlardır. Nesilden nesile insan felaketlerinin ölçüleri hep büyümektedir. Đnsanlık uçurumun kenarında durmaktadır. Böyle giderse insanlık nesli yok olacaktır. Filofey’e göre; “Sadece her bir ferdin, bütün toplumun, bütün insan neslinin kendi içindeki kötülük ve günahları temizlemesiyle hayat perspektifi yenilenebilir. Bu bir ütopya değildir. Bu, canlı ruhun hayat yoludur, başka yol yoktur.” 10 Bu mektup gazetede yayınlandığı gün Futurolog Robert Bork, Avrupa’daki olağan gezilerinden birinden dönmektedir. Bork, uçağın penceresinden hayran olmuş bir şekilde, güneş ışınlarını, dalgaları, okyanusu, ufku seyretmektedir. Bunların hiçbiri tesadüfî değildi. Futurolog, kainatın güzelliği ve kendi kendisiyle kalmanın çekiciliğiyle sarhoştur: “Ve aniden, kendi rotasında dönüş yaparak eğilen uçağın penceresinden okyanusta yüzen büyük bir balina sürüsü gördü. O kadar net, o kadar iri ve hareketli, o kadar çarpıcı ve görkemliydiler ki heyecandan nefesi tıkandı. Çünkü o, bu balinaları sık sık rüyasında görüyordur. Rüyasında onlar okyanusta yüzüyor ve sanki onu da kendileri ile olmaya çağırıyorlardır. Đşte bu sefer onlar gerçekti. Đnanılmaz bir görüntüydü. Balinalar, gökteki turna sürüsü gibi, üçgen şeklinde yüzüyorlardı. Yirmi kadar vardı. Uçak doğruldu. Fakat balinalar hâlâ görünüyorlardı. Dalgaları heybetle yararak ve kafalarından sular fışkırtarak kâh derinlere dalıyor, kâh da devasa gövdeleri ile su yüzüne çıkarak ilerliyorlardı. Onların bu hareketinde uyumlu bir sebat vardı ve yollarından sapmadan, düzeni bozmadan ilerliyorlardı. 9 Cengiz Aytmatov, Kassandra Damgası, s.30 Kış-2012 Cilt:11 Sayı:39 (262-270) Winter-2012 Volume:11 Issue:39 267 Robert Bork, her şeyi unutmuş, balina sürüsünün hareketinin gücü ve iradesine kapılmıştı. Âniden o balinalar arasında yüzdüğünü, kendinin de bir balinainsan olduğunu, tepeden süzülen bahar yağmuru misali sırtından parlayan su sellerinin aktığını hayal etti.” 11 Bok’un balina insan olma düşüncesi, Aytmatov’un yıllar önce yazdığı Beyaz Gemi adlı romandaki çocuğun balık olma hayaline benzemektedir. Đki kahraman da insanlığın sebep olduğu kötülüklerin farkındadır. Đkisi de bu kötülükleri içine sindiremez. Đnsanların kurduğu bu çarpık düzene, sahte ilişkilere isyan ederler. Nihayet her iki roman kahramanı da, kendilerini suya ve kalabalığa bırakarak böyle bir hayatı yaşamamayı tercih ederler. Balinaların da bilinçli bir iradeyle sahile yaklaşıp toplu bir şekilde intihar etmeleri sık görülen bir olaydır. Balinalar insanların bozduğu, çürüttüğü, kirlettiği bu dünyada daha fazla yaşamak istemezler. Kötülük sadece yapanın boynunda kalmaz. Bulut olur okyanuslara kadar gelir. Balinaların intiharı biyolojik olarak açıklanamamaktadır. Ancak balinaların bu toplu intiharını dünyadaki olaylara tepki olarak değerlendiren bir görüş vardır. Romanda Oliver Ordok, devlet başkanlığına adaylığını koyan bir siyasetçidir. Her konuda görüşleri, halkı tatmin edecek projeleri vardır. Ancak Kassandra Damgası’nın ortaya çıkmaya başlaması ile bütün dünya insanlarının nazarları bu konuya odaklanmıştır. Oysa Ordok bu konuda hazırlıksızdır. Đnsanlara söyleyeceği bir şey yoktur. Bu konuda fikirlerini öğrenmek için eski arkadaşı Bork ile görüşür. Yardımcısı Entoni Yunger, Oliver Ordok’dan, Bork’un fikirlerinden istifade ederek seçmenlere tatmin edici birşeyler söylemesini istemiştir. Bu görüşmede Bork, “Filofey’in buluşunun uzayda ortaya çıkarılmış kendi kendimizi düzeltme yöntemi olarak dikkate alınıp değerlendirilmesi gerektiğini; bunun uzaydan ışınlama yoluyla elde edilen mânevi dünyamıza yeni bir bakış açısı” 12 olduğunu söyler. Robert Bork, Filofey’in buluşunun ya tutarlı delillerle çürütülmesi veya dikkate alınması gerektiğine inanmaktadır. Yavaş yavaş bu buluşun çürütülemeyeceğine inanır ve ondan istifade edilmesini ister. Bu amaçla Bork 10Cengiz Aytmatov, Kassandra Damgası, s.39 11Cengiz Aytmatov, Kassandra Damgası , s.16 12Cengiz Aytmatov, Kassandra Damgası , s.64 Kış-2012 Cilt:11 Sayı:39 (262-270) Winter-2012 Volume:11 Issue:39 268 “Kassandra embriyonu fobisi neyi anlatıyor?” adlı bir makale yazarak Filofey’i desteklemeye çalışır. Bu arada Oliver Ordok’un yardımcısı Entoni Yunger, Bork’u arar ve ikisi arasında uzun bir telefon konuşması geçer. Entoni bu konuşmada, uzay rahibinin teorisini “düşünmek için sıra dışı bir bilmece” olarak değerlendirir. Bu konuşmada Bork, Filofey’in buluşunun insanlık için bir fırsat olduğunu ve gözlerimizin önünde yeni bir çağın başlamakta olduğunu söyler. Başkan adayı Oliver Ordok televizyonda naklen yayınlanan bir seçim konuşmasına çıkar. Meydana büyük bir topluluk toplanmıştır. Đnsanlar Ordok’tan, Kassandra Damgası hakkındaki görüşlerini sorarlar. Ordok bir müddet Bork’un fikirleri doğrultusunda konuşur. Ancak insanlar dinlemezler. Herkes Filofey’in aleyhindedir. Bu durumu gören Ordok kısa bir şaşkınlıktan sonra, seçmenlerine hoş görünmek için Kassandra Damgası’nın aleyhine geçer. Filofey ve Bork’u suçlayan bir konuşma yapar. Đnsanlar onu çılgınca alkışlarlar. Böylece romanda siyasetçi, kendi menfaati için ilahî mesaja engel olur, hatta onunla mücadeleye girer. Kısa bir süre içinde dünyanın hemen hemen her büyük şehrinde, Kassandra Damgası aleyhinde yürüyüşler, gösteriler başlar. Bu protestoların hedefinde öncelikli olarak Filofey vardır. Ancak siyasetçi Ordok’un konuşmasından sonra, gösteriler Bork üzerine kayar. Filofey uzaydadır ve protestocular için ulaşılamayan soyut bir düşmandır. Oysa insanlara Kassandra Damgası hakkındaki kinlerini aktaracakları somut bir düşman lazımdır. Zamanla, Filofey’e destek veren Bork ve karısı Cessi evlerinden çıkamaz olurlar. Dünyanın her yerinde onları öldürmekten bahseden insanlar sokağa dökülmüşlerdir. Telefonlarla sürekli tehdit edilirler. Nihayet evde telefonlarının fişini çekerler. Televizyonlarda durmadan onların aleyhine yayınlar yapılmaktadır. Bork, evine kapanarak bu konuda yeni bir makale hazırlamaya çalışır. Entoni Yunger, Bork’a faks göndererek kendisinin Ordok’un bu ihanetinden sonra ondan ayrıldığını, isterse Bork’a yardımcı olabileceğini söyler. Yunger dünyadaki olaylar hakkında devamlı Bork’a bilgiler gönderir. Đsterse Ordok’u tekzip ederek bu işin içinden sıyrılabileceğini, isterse savaşabileceğini yazar. Bork, Filofey’i desteklemek için savaşı tercih eder. Kış-2012 Cilt:11 Sayı:39 (262-270) Winter-2012 Volume:11 Issue:39 269 Kassandra embriyonları buluşu mevcut görüşlere, mevcut hayat tarzına ve mevcut düşünce kalıplarına ağır bir darbe vurmaktadır. Kiliseden mafyaya, oradan fahişelere kadar her gruptan insanlar yollara dökülmüşlerdir. Bork’un makalesi Tribün gazetesinde yayınlanır ve öfkeli insanlar ailenin evinin çevresinde toplanırlar. Entoni Yunger, Bork’a, Filofey ile bir toplantı hazırlayıp, bir televizyon programında beraber konuşmalarını teklif eder. Bu amaçla gerekli malzemeleri toplar ve teknik elemanlarla Bork’un evine gitmek üzere yola çıkar. Bu arada evin önünde bekleyen kalabalık pankartlar açmaya, bağırmaya başlar. Bork’un kellesini istemektedirler. Çağırılan üç polis kapının önünde durmaktadır. Bork daha fazla dayanamaz ve konuşmak için topluluğun önüne çıkar. Topluluk saldırır ve polislerin müdahalesine rağmen Entoni’nin gelmesine yakın onu linç ederler. Acilen duyurulan “Uzay-Dünya” bağlantılı basın toplantısı bildirilen saatte başlar. Toplantıya Filofey ile beraber Entoni Yunger katılır. Filofey bu buluştan istifade edilmesini söyler, ancak toplantı salonunda bulunan ve toplantıyı televizyondan takip eden insanlar onun linç edilmesini isterler. Çin, Rusya, Fransa, Đngiltere, her yerde yapılan gösteriler Kassandra Damgası’nın aleyhindedir. Bu mitingleri televizyondan seyreden Filofey, toplantının sonunda bütün buluşla ilgili evraklarını yok eder ve uzaya çıkarak intihar eder. Böylelikle Kassandra embriyonunu harekete geçiren ışınlar da kesilir. Romanın sonunda Filofey’in kendisi tarafından yazılan, hayatını anlatan notlar Entoni Yunger’e verilir. Son bölümde Filofey’in hayatına ait bu notlar bulunmaktadır. SONUÇ Kassandra Damgası bir uyarı romanıdır. Bu romanda insanoğlunun iç dünyası, kozmik rekabetle karşı karşıya kalır ve kendisiyle yüz yüze gelir. Đnsanlara, akıllı ve hoşgörü sahibi ve çevrelerindeki her şeyden sorumlu olarak kendi rolü hatırlatılır. Đnsan hayatı için şartlar ağırlaşmaya başlayınca, küresel felaketlerin manasını anlamak için, uzaydan gelen meydan okuma ve vahyî çatışmalar daha acil duruma gelir. Đnsanlık için tehdit nereden gelmektedir sorusu, romanın asıl arayışıdır. Gerçek tehdidin insanın kendi içinden geldiği net bir şekilde görülür. Çünkü iyi ile kötü insanın içindedir ve insanın kendisini tamamen yok etmeye muktedirdir. Kış-2012 Cilt:11 Sayı:39 (262-270) Winter-2012 Volume:11 Issue:39 270 Küresel savaşlar, çevre felaketleri, soy kırımlar, etnik gruplar ve kabileler arasındaki çatışmalar ve diğer kendini yok etme belirtilerinin hepsi insanın kendi ürünüdür. Bu bağlamda, insanların stresli hayatlarında pek dikkat etmedikleri Kassandra embriyonlarının şifreli sinyalleri, sembolik anlam ve küresel ilgi kazanır. Aytmatov’un romanı, dünyanın geleceği için derin düşünceler ilham etmektedir. Aytmatov, Kassandra Damgası’ nda modern hayatın bir türlü çözülemeyen sorunlarına temas eder. Okuyucuyu hayatın anlamı problemi ile karşı karşıya getirerek, robot veya insan olmak tercihi ile buluşturur. Günümüz insanı, ailesi, çevresi, sosyal statüsü, eğitimi ne olursa olsun bu soruya tek başına cevap verme durumundadır.